O cyberzagrożeniach z bohaterami popularnych baśni- scenariusze lekcji „Bądź z innej bajki" - projekt Bezpieczni w internecie
Nie zapomnieliśmy też o młodszych dzieciach Eksperci NASK wraz ze specjalistami z zakresu psychologii i pedagogiki stworzyli cztery scenariusze z cyklu „Bądź z innej bajki”, które są wsparciem dla nauczycieli podczas prowadzenia zajęć na temat bezpieczeństwa w sieci.
W tematykę powszechnych cyberzagrożeń wprowadzają uczniów bohaterowie popularnych baśni: Śpiąca Królewna, syn Rybaka, który wyłowił Złotą Rybkę, Czerwony Kapturek oraz Kaj i Gerda, którzy poznali w sieci Królową Śniegu. Sprawdźcie wspólnie z uczniami, jakie niebezpieczeństwa kryją się w wirtualnym świecie. Dowiedzcie się też, jak unikać trudnych sytuacji online i radzić sobie ze skutkami ryzykownych zachowań w internecie.
Nauka z baśniowymi bohaterami
Naukę na temat bezpieczeństwa w sieci warto rozpocząć od zapoznania się z animacjami stworzonymi w ramach kampanii edukacyjnej „Bądź z innej bajki” realizowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji (obecnie KPRM) i Państwowy Instytut Badawczy NASK we współpracy ze Stowarzyszeniem Góry Kultury – zwycięzcą konkursu „(Nie)Bezpieczni w sieci – konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną”.
Cztery krótkie bajki przybliżają niebezpieczne zjawiska w sieci, takie jak cyberprzemoc, uwodzenie najmłodszych w internecie (child grooming), szkodliwe treści (patostreamy) oraz FOMO. Rodzice i nauczyciele mogą przy okazji skorzystać z materiałów dodatkowych – podcastów i broszur – pomocnych w zrozumieniu internetowych pułapek i podjęciu odpowiednich kroków, gdy dziecko podejmie ryzykowne działania w sieci.
Poznaj materiały edukacyjne z cyklu „Bądź z innej bajki”
Cztery scenariusze lekcji
Animacje stworzone w ramach kampanii „Bądź z innej bajki” stały się inspiracją do opracowania czterech scenariuszy zajęć pomocnych w zorganizowaniu lekcji na temat bezpiecznego użytkowania internetu oraz budowania pozytywnych nawyków cyfrowych. Uwspółcześnione wersje dobrze znanych bajek pozwolą nauczycielowi omówić trudne sieciowe sytuacje, z którymi mogą się spotkać młodzi użytkownicy sieci.
Dzięki historii Śpiącej Królewny uczniowie dowiedzą się, czym jest FOMO (ang. Fear of Missing Out), czyli lęk przed odłączeniem, poznają skutki spędzania wielu godzin w internecie lub przed ekranem smartfona oraz nauczą się dostrzegać zalety podejmowania aktywności poza siecią.
Poznaj scenariusz lekcji „Otwórz oczy – internet to nie wszystko. Śpiąca Królewna i FOMO”
Opowieść o synu Rybaka, który wyłowił Złotą Rybkę, to z kolei okazja do rozmów na temat skutków nawiązywania niebezpiecznych relacji w sieci. Uczniowie dowiedzą się, jakie mogą być konsekwencje uwodzenia w internecie (child grooming), nauczą się rozpoznawać sygnały świadczące o manipulacji, a także poznają sposoby reagowania na próby nawiązania kontaktu online przez nieznajome osoby.
Poznaj scenariusz lekcji „Złapani w sieć. Złota Rybka i niebezpieczne kontakty online”
Wirtualne perypetie Czerwonego Kapturka pozwolą natomiast na zrozumienie zagadnienia cyberprzemocy, która przejawia się w działaniach takich jak nękanie, ośmieszanie lub dręczenie kogoś w internecie, za pomocą SMS-ów czy wiadomości w komunikatorach. Uczniowie poznają konsekwencje agresywnych zachowań w sieci – zarówno dla ofiary, jak i sprawcy – oraz nauczą się reagować na działania hejtera.
Poznaj scenariusz lekcji „Nie wywołuj hejtu z lasu. Czerwony Kapturek i cyberprzemoc”
Ostatni scenariusz lekcji odwołuje się do baśni o Królowej Śniegu. Historia Kaja i Gerdy dotyka problemu patostreamów, czyli relacji na żywo w sieci prezentujących zachowania określane i postrzegane jako patologiczne. Uczniowie zapoznają się z konsekwencjami oglądania szkodliwych treści, a także nauczą się przeciwdziałać dyskryminacji poprzez przyjmowanie postawy empatii.
Poznaj scenariusz lekcji „Co oglądamy w rozbitym lustrze? Królowa Śniegu i patostreamy”
Lekcje zorganizowane według scenariuszy z cyklu „Bądź z innej bajki” pozwolą przekonać uczniów, że każda historia, nawet najbardziej skomplikowana, może mieć szczęśliwe zakończenie, jeśli będziemy przestrzegać zasad bezpieczeństwa w sieci, a w przypadku problemów skorzystamy z pomocy dorosłych: rodziców, opiekunów, nauczycieli, wychowawców